مدرس دانشکده خودرو: برخی از خودروهای ایرانی از نظر ساختار ایمنی مشکل اساسی دارند
بسیاری از خریداران به صندلی برقی بیش از کیسه هوا یا ترمز ضد قفل بها می‌دهند
هم اکنون وضعیت ایمنی بسیاری از خودروهای داخلی مطلوب نیست و برای افزایش ایمنی هم باید دولت قوانین سخت‌گیرانه‌ای اعمال کند و هم باید افکار عمومی را نسبت به خودرویی که سوار می‌شوند، آگاه کرد.

دکتر اوستا گودرزی - مدرس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفت‌وگو با خبرنگار خودرو  (ایسنا)، با بیان مطلب فوق افزود: در آلمان و کشورهای اروپایی بسیاری از مرگ میر در تصادفات جاده ای را با به‌کارگیری فناوری‌های جدید کاهش داده‌اند و ما نیز اگر خودروهای خود را ایمن کنیم، آمار 30 هزار نفری کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای به 10 هزار نفر قابل کاهش است.

او خاطرنشان کرد: مردم واقعا نمی‌دانند سوار چه خودرویی می‌شوند و برخی از این خودروها درست است که شکل امروزی دارند، اما امنیت آن‌ها با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

وی خودروسازان را در این رابطه چندان مقصر ندانست، چرا که نه الزام قانونی وجود دارد و نه مشتریان از آن‌ها تقاضای وسایل ایمنی دارند. شاید برای بسیاری از خریداران صندلی برقی از داشتن کیسه هوا و یا ترمز ضد قفل در خودروها مهم تر باشد.

گودرزی تصریح کرد: برای آن‌که مردم بدانند سوار چه خودرویی می‌شوند و سطح اطلاعات آنان درباره ایمنی خودروها افزایش یابد، باید یک موسسه یا NGO بی‌إطرف مانند کشورهای پیشرفته خودروهای امن و غیر امن را معرفی کرده و اطلاعات مردم را درباره ایمنی خودرو و چگونگی کارکرد وسایل ایمنی افزایش دهند.

او مشکل خودروهای داخلی را افزون بر عدم استفاده از وسایل ایمنی، ساختار آنها ذکر کرد و گفت: به فرض اگر خودرو با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت به مانع ساکنی برخورد کند، در برخی خودروهای پر تیراژ داخلی خودرو کاملا مچاله و سرنشینان جانشان را از دست خواهند داد، اما در خودروهای روز تنها جلو یا عقب خودرو جمع می‌شود تا انرژی را بگیرد، اما به سرنشینان و اتاق خودرو صدمه چندانی وارد نمی‌شود.

مدرس دانشگاه علم و صنعت در ادامه توضیح داد: وسایل ایمنی خودروها به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می‌شوند. غیر فعال‌ها مانند کمبرند ایمنی و کیسه هوا و ترمز ضد قفل از 20 سال پیش در خودروها عمومیت یافتند و وسایل ایمنی فعال نیز از 10 سال گذشته رواج یافته و می‌تواند اشتباهات رانندگی را که منجر به تصادف می‌شود، تا حدودی اصلاح کند.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از وسایل ایمنی غیرفعال در خودروهای داخلی بسیاری از تصادفات منجر به مرگ تنها منجر به جراحت می‌شود و با استفاده از وسایل ایمنی فعال بسیاری از تصادفات اصلا اتفاق نمی‌افتد.

او در پایان یادآور شد: البته گذشته از ایمنی پایین خودروها بسیاری از تصادفات منجر به مرگ به دلیل رانندگی تهاجمی است که برای این امر نیز باید قانونمندی را افزایش داد.